blå linje
Bøger om strategisk kommunikation

Strategisk kommunikation: Budskaber med et langsigtet mål

Freelancer til: PR og pressekontakt

Journalistik til erhvervslivet


Virksomheder jeg blandt andet arbejder for:
  • EU-Kommissionen
  • TDC
  • TRE-FOR
  • FjällRäven International
  • Neurologien, privatklinik
  • Middelfart Akupunktur
  • Radio Mb
  • Sammenslutningen for ikke kommercielle radioer og tv'er
  • Håndfuld af små håndværker virksomheder

Dertil kommer de offentlige

  • Folketinget
  • Vejen Handelsskole
  • Vejen Kommune
  • Haderslev jobcenter
  • Haderslev Handelsskole
  • Tønder Handelsskole
  • Koordinationsudvalg
  • Lang række kommuner
  • Fagkurser.dk
  • Diverse museer mfl.

Foreninger mm

  • Fleischer management(selvmordsforskning)
  • Foreningen for Efterladte efter selvmord
  • Demensforeningen
  • Ældresagen
  • Esbjerg mediecenter
  • Esbjerg Højskole
  • Mindscope
  • Undervisning
  • Kommunikation på web
  • Pressekontakt
  • Profilaviser

Jeg arbejder blandt andet for

  • Kommuner, stat mm.
  • Handels- og andre erhvervsskoler læs mere
  • Foreninger og interesseorganisationer
  • Virksomheder læs mere

Bløde til "hårde" kurser

Jeg har afholdt kurser for erhvervsliv og gør det stadig. Alt fra skrivekurser, over jobsøgningskurser, til kurser i konfliktløsning.
Altså blandt andet:

  • Strategisk kommunikation
  • Journalistik & pressekontakt
  • Ledelse og samarbejde
  • Konfliktløsning
  • Jøbsøgning
  • Coaching
  • Skrivekurser

Læs mere under punktet "kurser mm. eller tryk her


Bred vifte til virksomheder

Til erhvervslivet kan vi tilbyde flere ting. Stort set alle firmaer har et kommunikationsbehov. Om det så er til personalebladet, salgsbreve eller til at gøre opmærksom på sig selv.

Vi kan opfylde alle de behov I måtte have. Når der her står "vi", så er det fordi jeg har samlet en lille dygtig stab af journalister for at kunne udfylde de meget forskellige behov landets mange firmaer har.

Kort sagt, så kan man sige at de mest almindelige behov vi er stødt på er:

  • Udarbejdelse af en pressemeddelelse
  • Få lavet en profilavis
  • Pressestrategi
  • PR arbejde. Fx tekster til en reklame eller en hjemmeside
  • Konsulentbistand til at udarbejde en hjemmeside
  • Kurser hvor deltagerne lærer at formulere sig, så også fru Hansen fra Sdr. Senilstrup kan forstå budskabet

Pressemeddelelse der rammer plet

En pressemeddelelse er ofte en god ide, hvis man har en lille sensation i ærmet. Men der findes faktisk også andre metoder for at gøre opmærksom på sit budskab/produkt på. Men den slags skal skræddersys.


Profilaviser styrker firmaet

Flere og flere firmaer får lavet en profilavis. I forbindelse med at et firma fx fylder "rundt", eller har skiftet strategi. En profilavis har ofte en langt højere PR-værdi end fx en almindelig trykt reklame. Uanset om reklamen nok er trykt på flot papir og har kostet det samme som spidsen af en jagerfly. Kunderne sluger den slags "råt" uden de sædvanlige parader som de fleste efterhånden har opbygget efter at brevsprækken hver dag bliver udsat for byger af trykte reklamer på glittet papir.


NB!En billig form for profilavis kan faktisk laves på nettet. Nogengange er det faktisk en bedre ide, end en trykt. Ring og hør mere


Se et eksempel på en profilavis

Pressestrategi, der sparer penge

Det kan være, at I ikke rigtig ved hvordan jeres produkt eller jeres firma skal markedsføres. Skal vi indrykke en annonce, eller bruge pengene på en trykt reklame? Skal vi annoncere i et landsdækkende blad, eller skal vi bruge den lokale ugeavis? Hvordan kommer vi i avisen?

PR arbejde der danner billeder og identitet

Man kan få et reklamebureau til at lave teksten til den kommende reklame. Men det kan også være, at I skulle prøve én der faktisk lever af at skrive. De fleste journalister har som minimum næsten fem års uddannelse bag sig, hvor de lærer at formulere sig. Den skriveerfaring er der ingen andre erhvervsgrupper der kan hamle op med.

Journalister er vandt til at formulere sig klart og tydeligt, og det er ofte det, der kræves af en reklame. Noget der fanger læseren og danner indre billeder på nethinden. Klart, friskt og sobert.

Også på nettet, eller rettere især på nettet er det vigtigt med skribenter der kan deres håndværk

Konsulentbistand til hjemmesider - så PR-budgettet ikke bliver ribbet

Der findes programmører. Der findes designere. Og der findes dygtige folk af begge slags. Men de er sjældent gode til at fortælle kunderne, hvad de faktisk har brug for. De er alt for ofte fokuseret på smarte detaljer der kan en masse, eller ser fantastik flotte ud. Men har man nu også brug for den slags dyre tiltag? Svaret er ofte nej.

Som uddannet web-redaktør kan jeg fortælle dig, hvad I faktisk har brug for. Resultatet er en masse sparrede penge og en side der kan findes på søgemaskinerne.

Kurser og foredrag hvor I lærer at skrive

- Jamen, mine medarbejdere klan da sagtens finde ud at skrive, lyder det fra direktøren.
Ja, uden tvivl. Men alt for mange kan ikke finde ud af at formulere sig, så også modtageren af brevet mm. kan forstå hvad der menes. Resultatet kan ofte blive misforståelser, utilfredse kunder og tabt indtjening. Lær dine medarbejder at formulere sig, så budskabet står klippeklart.

Bruger dine medarbejder formuleringer som fx "idet der henvises til", så bør du nok lige prøve at kigge lidt mine foredrags og kursustilbud.


Freelancere til strategisk kommunikation: Faglærte og erfarene

eksaminsbevis, et 12 tal i politisk kommunikation fra Danmarks medie- og journalisthøjskole

Skal der arbejdes seriøst med strategisk eller politisk kommunikation, så gælder det dels om, at den teoretiske baggrund i form af uddannelse er i orden. Men det gælder også om, at man har erfaring med fra ledelsesgangene. At konsulenten kan sætte sig ind i virksomheders tankemåder, målsætninger og strategiovervejelser. Det uanset om der er tale om en klassisk privat virksomhed, der fokuserer på bundlinjen, en kommune der har et helt andet formål, eller en politisk organisation.

Vi har erfaringer med både små og meget store virksomheder. Fra små landkommuner, over græsrodsbevægelser til store internationale organisationer. Fra lokalpolitikere, over britiske top-politikere til EU-institutioner.



Professionel og politisk kommunikation: Fokus på målet

Arbejder man med strategisk og eller politisk kommunikation, så arbejder man normalt og kort fortalt med:

Metodisk så arbejder vi blandt andet med:

  • Den strategiske platform virksomheden har
  • Afsender analyse
  • Segmentering
  • Analyse af medielogikker
  • Metoder til den dagsordensættende processer

Sagt på en anden måde, så tager vi vores faglige værktøjskasse med. Vi har erfaringer med også, men vi ved også at alle virksomheder og organisationer er unikke. Derfor er jeres kommende kommunikationsstrategi noget vi skal udvikle i fællesskab. Ydmyghed siges at være en dyd. Her er det en nødvendighed, for det er JER der er de førende specialister i netop jeres organisation/virksomhed. Uanset hvor fine eksamenspapirer og erfaringer måtte være.


Erfarene: Strategisk kommunikation, kurser, mm.

Vi har mange års erfaring i både at rådgive, undervise i fx mediehåndtering og hjælpe med pressestrategier. Vores faglærte journalister har hjulpet alt fra små til meget store virksomheder, over kommuner, til skoler med at finde frem til deres strategier. Vi kan fx hjælpe jer med issue management, finde kernen i fortællingen om jer, og sammen med jer finde netop jeres strategi for at fortælle jeres historie. Hvilket medie er relevant for netop jer? Skal I selv udvile et medie? Eller lade være? Intern og ekstern kommunikation.
Som nævnt så tæller vores referenceliste fra små virksomheder (fx neurologien.dk/ Steen Østergaard), over Folketinget til EU Kommissionen.
Men er det "blot" en pressemeddelelse I har brug for, så kan vi naturligvis også klare det.

blå linje